Saveti za roditelje

Nastojite da Vi, Vaše dete i svi ukućani poštujete raspored koji ste napravili , da motivište dete da ga poštuje , da kućni poslovi ne ometaju učenje deteta, tako će kućni raspored preći u rutinu koju će te poštovati i koja će Vam olakašati rad i učenje, naravno da ga možete korigovati ako na kraju nedelje shvatite da nešto niste dobro isplanirali .
Pored kućnog rasporeda učenja podstičite dobre navike deteta, dete treba svakodnevno da se budi u isto vreme i da odlazi na spavanje u isto vreme, da ima dovoljna sna, da ima uredne obroke, da mu obezbedite kutak za učenje i da uvek uči na tom mestu , da ima vremena za odmor , rekreaciju i druženje. Vreme odmora i dane vikenda iskoristite da nagradite Vaše dete zajedničim izletom, šetnjom, omiljenim kolačem ili nečim što ga raduje…
Pružite vašem detetu podršku pri komunikaciji sa nastavnicima i prikupljanju materijala , pohvaljujte njegov napredak i rad i ukazujte mu na važnost učenja kod kuće.Koristite dečije udžbenike kao „orjentir“ , tekstovi su prilagođeni uzrastu dece ,postupni su i informacije i zadaci idu od lakših ka težim, imaju pojašnjenja, rečnike nepoznatih reči, prigodne zadatke, slike, šeme i u njima je gradivo koje je „odmereno“ za uzrast Vašeg deteta.Deca imaju razvijen „sistem „ ,odnosno način, obrade nove lekcije sa svojim nastvnicima, podstičite ih da samostalno tako obrade lekciju i sada kod kuće naravno uz Vašu pomoć i pomoć koji Vam pružaju nastavnici.

Dete je potrebno podržavati, ohrabrivati, poštovati i verovati u njegove sposobnosti da će savladati probleme i uspeti u onom što želi. To bi značilo izbaciti u svom ponašanju izjave kao što su: “Kako ti se to moglo dogoditi?”, “Ne budi glupa!”,“Kako to ne razumeš!? Uključi malo mozak”, “Ma ti si lenčuga!”, “Ako tako nastaviš, bićeš samo đubretar kad odrasteš” i slične koje detetu ruše samopoštovanje i samopouzdanje, pa demotivišu za bilo kakve dalje pokušaje.
Više razumevanja u razgovoru, tolerancija za greške, usmerenost na dete, a ne na svoja osećanja – važni su za detetovu motivaciju za dalji rad. Detetu je za savladavanje novog gradiva potrebna podrška, ohrabrenje i poverenje da ono to može. Pri tome je bitno da ta podrška nije samo na rečima i nije isprazna. Nije dovoljno samo reći detetu “Možeš ti to, verujem ja u tebe”, posebno ne onda kad je dete frustrirano jer mu nešto ne ide, u takvim je situacijama osim podrške potrebno poslušati u čemu je problem, i zajedno s detetom potražiti moguća rešenja. Vešti roditelji i vešti učitelji, uvek paze da je pri tome pomoć taman dovoljna, čim dete dođe nadomak toga da može samo – treba ga pustiti, tako da oseti malo prepreke i užitak savladavanja iste, nakon toga glasno primetiti da je uspelo, da je “ukapiralo” kako treba, podržati i pojačati taj trenutak.
Neka deca zaista ne vole određeno gradivo, npr. matematiku ili učenje godina dok pamte gradivo istorije – i treba im da se požale. Tu uskakati kao glas savesti koji govori “Moraš!”, “To ti je zadatak i gotovo!” – ne pomaže, čak odmaže na način da se dete počne opirati i roditelju koji to govori, a i pojačava otpor prema učenju “dosadnog” gradiva. Detetu će pomoći roditelj koji ga razume, koji mu pokaže da zna kako mu je to teško, koji pokaže da ne zna kako bi mu pomogao, koji ponudi pomoć, ali je ne nameće. Često dete koje oseti saosećanje i prihvatanje od strane roditelja preuzima odgovornost nakon što se izjada ili kratkoročno odustane od zadatka, onda se vraća i nastavlja sa radom. Iskreni komentari roditelja tipa: “A da ti to ne uradiš, što bi onda bilo? Ako nije strašno, pusti to.”, ili “Joj, to mora da je teško i ja sam mrzela da učim napamet.” često dovode do toga da dete samo shvati da mora to uraditi i da se vrati poslu s više elana.
U prilog ovog testa dostavljamao Vam i savete za uspešnije učenje , oni su poznati Vašoj deci jer smo o tome razgovarali u školi , podsetite ih .
U nadi da će naš zajednički cilj, uspešno učenje Vaše dece a naših učenika, biti ostvaren. Srdačan pozdrav!
Stručna služba OŠ „Dragomir Marković“ Kruševac

Poštovani roditelji ,
Vlada Republike Srbije donela je odluku da zbog trenutne epidemiološke situacije u zemlji privremeno obustavi neposredni obrazovno-vaspitni rad u osnovnim i srednjim školama. Privremeno obustavljanje neposredne nastave u školama ne znači i obustavljanje obrazovno-vaspitnog rada sa učenicima. Verujmo da ste već uspostavili komunikaciju sa nastvnicima i učiteljima Vašeg deteta i da dobijate blagovremeno informacije, materijal za učenje Vašeg deteta i podršku, takođe verujem da podstičete Vaše dete da svakodnevno prati TV časove koji se emituju na RTS 3. Ukoliko niste u mogućnosti da Vašem detetu obezbedite internet komunikaciju i prijem materijala od nastavnika , pokušajte da ostvarite konunikaciju sa roditeljima dece iz odeljenja Vašeg deteta, ukoliko imate bilo kakvih problema telefonom kontaktirajte školu 037 / 446-890 i 446- 891u periodu od 09:00 do 12:00 časova, takođe za sva pitanja možete stručnu službu kontaktirate i mejlom ppdragomir@yahoo.com
Želimo da Vam naši saveti pomognu da učenje kod kuće bude što uspešnije.
Kao i svaki posao koji obavljamo tako i učenje treba planirati. Pre svega razgovarajte sa Vašim detetom i objasnite mu da, iako je kod kuće dete, mora imati tačno određeno vreme koje će svakodnevno posvetiti učenju .Naravno da će Vaš rasored zavisiti od rasporeda TV časova ( rasporednastave.gov.rs), koje Vaše dete je u obavezi da prati, od dogovora koji ste postigli sa nastavnikom u kom vremenu u toku dana dobijate materijale i instrukcije a i od Vašeg radnog vremena i dnevne organizacije.
U školi smo postigli dogovor da pratimo rasporedu školskih časova i da se komunkacija nastavnika i učenika odvija prema rasporedu : učenici nižih razreda od 13: 30 časova a učenici viših razreda od 07:30 časova , što ne znači da nastavnici, roditelji i učenici dogovarati , planirati i realizovati učenje, komunikaciju i podršku u nekom drugom periodu. Najvažnije je da dete svakodnevno uči i ništa ne odlažite za sutra. Ako se dete ponaša u stilu „ima vremna“ ili „kasnije ću to“ podsetite ga da se odlaganje pretvara u nagomilano gradivo koje neće moći da savlada. Dakle, sa vašim detetom napravite kućni raspored časova i aktivnosti za svaki dan u nedelji :
Primer
Vreme Ponedeljak
08:00 – 09:30 Rad na zadacima koje ste dobili od nastavnika prethodnog dana i slanje nastavniku povratna informacije
09:30-10:00 Odmor, osveženje
10:00-12:00 TV časovi,
Zapisivanje nejasnoća koje treba razjasniti iz udžbenika ili pitati nastavnika
12:00-13:00 Prikupljanje materijala koje Vam dostavljaju nastavnici
17:00-18:30 Rad na domaćim zadacima i časovi učenja

*Literatura

  1. M.Đorđević (1994) , Kao uspešno vaspitavati-pedagogija i psihologija roditelja :Gradina.